(de)
Start creating your free site or store by picking a template. Choose from 10,000+ awesome, mobile-friendly website templates for every kind of websites and blocks. Customize anything with simple dragging. Add your content to make it yours. No Coding. Websites without the effort. Insert title here, what you see is what you get.

Das Web 2.0 wird durch immer einfacher werdende Mittel zur Erstellung von Websites ohne jegliche Programmierkenntnisse geprägt. In diesem Kurs untersuchen wir die Beziehung von Platzhaltertexten und tatsächlichen Inhalten, zwischen Konventionen, Generalisierbarkeit und Usability. Wir besprechen verschiedene Standpunkte, besuchen existierende Websites und schauen uns Tools von KI-basierten Template-Baukästen bis hin zu einfachen Texteditoren an. In kleinen Code- und Gedankenexperimenten erstellen wir gemeinsam unsere eigene, antagonistische Version des funktionalen Templates: Das dysfunktionale Template kann auf Lesbarkeit mit Verwirrung antworten oder Hierarchien auf den Kopf stellen. Es kann langsam, ineffizient und dilettantisch sein. Es kann Entscheidungen in Frage stellen, anstatt sie abzunehmen.

Der Kurs beginnt mit einer grundlegenden Einführung in HTML und CSS. Es ist keine Programmiererfahrung erforderlich. Studierende ohne Programmiererfahrung sind insbesondere zur Teilnahme ermutigt und es wird verschiedene Einstiegspunkte für unterschiedliche Erfahrungsstufen geben. Der Kursplan sowie die Inputs sind zu einem späteren Zeitpunkt auf der Kurs-Website zu finden: https://czkaa.github.io/dysfunctional-templates.

(en)
Start creating your free site or store by picking a template. Choose from 10,000+ awesome, mobile-friendly website templates for every kind of websites and blocks. Customize anything with simple dragging. Add your content to make it yours. No Coding. Websites without the effort. Insert title here. What you see is what you get.

The current web is shaped by the increasingly simplified means of creating websites without writing a line of code. In this course, we will investigate the relationship between placeholder texts and content, between conventions and generalizability, and usability. We will discuss different viewpoints, visit existing websites, and inspect tools from AI-powered template builders to simple text editors. In conducting small code and thought experiments, we will collectively approximate our own, antagonistic version of the functional template: The dysfunctional template may respond to readability with confusion or turn hierarchies upside down. It can be slow, inefficient, and dilletantish. It may question decisions instead of taking them away.

The course will start off with a basic introduction to HTML and CSS. No prior coding experience is needed and students with no coding experience are especially encouraged to participate. The course schedule as well as the input can be found on the course website at a later stage: https://czkaa.github.io/dysfunctional-templates.